Från 1800 kallt

Har till stor lycka fått uppgifter om släkten på min pappas sida ändå från 1795 - då föddes min farfars farmors farfar, Hans Styfver, i Knås, Venjan. Han var soldat och blev 77 år gammal. 1818 gifte han sig med Fins-Anna Matsdotter också från Knås, Venjan, hon blev 60 år. De fick 4 barn, en av dem var Styfvers-Lars Hansson, född 1819,- min farfars farmors far. Han gifter sig med Spess-Majt Ersdotter och de fick 6 barn. År 1850 föddes Anna Larsdotter-  farfars farmor. Alla hennes syskon samt föräldrar emigrerade till USA år 1883. Anna vandrade från Venjan till Stockholm och fick som ogift sonen Karl Frans Larsson 1878.  Anna dog år 1899 i njurinflammation och bodde vid tiden på Hantverkargatan 31 i Stockholm.
Karl bodde i Klarakvarteren och gifter sig med Amalia Cecila Charlota Eklund från Hägersten. De fick 5 barn, varav ett var min farfar Frans Waldemar Larsson född 1910. Min farfar Walle gifter sig med Märta Sofia. Min pappa Hans Larsson föddes 1939 och blev 51 år gammal. 

Läs Marilyns berättelsen om vad som hände med Annas systrar, Brita och Karin, som följde sina andra syskon och föräldrar till USA med Minnesota som mål

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0