Kirsten Dunst och jag

Att vi skulle ha något gemensamt är väl helt otippat naturligtvis. Hollywood - Örby, tja? Kirsten over there som skapat sig en karriär som skådespelerska. Jag som i godan ro lever på med mitt Svensson-liv här i Svedala och på sin höjd funderar på att satsa på en kolonilott härnäst. Inte så mycket gemensamt kan man tycka, förutom att jag just i dagarna fick reda på att även Kirsten är en Venjans-ättling, precis som jag själv. Ha!


Från Venjan i Dalarna för länge sedan emigrerade många till Amerika och så gjorde även Kirstens gammelmormor Emma i slutet av 1800 kallt. Hon gifte sig med Albert Wing vars föräldrar också kom från Venjan.  Tillsammans fick de elva barn och den yngsta dottern Melba blev så småning om Kirstens mormor.
Kirsten har sakta men säkert växt sig in mitt skådespelarmedvetande, det har tagit lite tid. Men hädanefter kommer jag nog känna en viss stolthet över denna Venjan-ättling. Vi måste väl hålla ihop på nåt sätt.

Nu återstår det bara en sak - att åka till Venjan och att göra det samtidigt som Kirsten skulle väl vara tufft. Det var hon i färd med att göra i samband med ett filmjobb i London nyligen. Självaste släktforskar-Leif som var jag haft kontakt med erbjöd sitt hem till Kirsten men hon kom inte den gången. Det var den andra planerade besöket till byn. Så vem vet, tredje gången gillt då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0